2012. évi I. törvény (megjelent Magyar Közlöny 2012.2. szám) - 2. rész
A törvény 2012. július 1-én lépett
hatályba, és nem volt türelmi idő.
Munkaerő kölcsönzés
A kikölcsönzés maximum 5 év lehet
(a kikölcsönzés első napjától él, és visszamenőlegesen kell
számítani. Az 5 év számításánál a 6 hónapon belüli újból
kikölcsönzés is beleszámít, még abban az esetben is, ha a
kölcsönbeadók különbözőek.
A kölcsönzött munkaerőre is él az
egyenlő bánásmód:
- Kikölcsönzés első napjától azonos bérezés illeti meg, mint az ugyanabban a munkakörben dolgozó saját munkaerőt
- Csak a 184. naptól, ha:
- határozatlan idejű mjv és kikölcsönzések között is jár bér
- tartósan munkanélküli munkavállaló
- helyi önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság, közhasznú szervezet, vagy nyilvántartásba vett közhasznú szervezet kölcsönbeadó
A munkaerő-kölcsönzés fontos
szabályai (július 1-től alkalmazandó)
- tulajdonosi kapcsolat tilalma (kölcsön adó és vevő között)
- nincs visszakölcsönzési tilalom (elbocsátott munkavállalót visszakölcsönözhetem mástól)
- megszűnik a kölcsönvevő mögöttes felelőssége a szabálytalan foglalkoztatásért (nem jön létre vele munkaviszony, vagyis nem kell vele kötelezően munkaviszonyt létesíteni ha a kölcsönadó nem jelentette be szabályosan)
- nincs 30 napos szabály a felmondásnál
- felmondás és azonnali hatályú felmondás az általános szabályok szerint
- a felmondási idő csak 15 nap (mindig 15 nap)
- végkielégítés az utolsó kikölcsönzés alapján (pl. 10 éve foglalkoztatom, mint kölcsönadott munkaerőt, de csak a legutolsó kikölcsönzés csak 6 hónap volt. Ebben az esetben nincs végkielégítésre jogosító foglalkoztatási idő)
A munkaügyi ellenőrzés változásai
(1996. évi LXXV. Törvény Met.)
A munkaügyi ellenőrzés hatásköre
leszűkült. Megszűnt hatáskörök (ezeket nem ellenőrizhetik):
- önálló kereskedelmi ügynöki szerződés
- közérdekű önkéntes tevékenység
- Európai Üzemi Tanács
- Kollektív munkajogi szabályok (2012.01-től)
- Távolléti díj számítása (csak bíróság előtt vizsgálható, ellenőrizhető)
- Betegszabadságra járó díjazás (társadalombiztosítási hatóság vizsgálhatja)
- Kártérítés, munkaviszony megszűntetése (csak bíróság vizsgálhatja)
A munkaügyi bírságot akár már 1
munkavállaló vonatkozásában is kiszabhatják az alábbi
estekben:
- Munkaszerződés alakszerűsége (írásos munkaszerződés van-e?)
- Munkavállalás életkori feltételei (16 év alatti gyermek foglalkoztatása)
- Bejelentési kötelezettség (fekete munka, 4 órás bejelentés és ugyanakkor 8 órás foglalkoztatás)
- A munka- és pihenőidő
- Munkabér mértéke, védelme (bérfizetés határidejének betartása, jogosulatlan levonások)
- Külföldi foglalkoztatása
- A munkaerő-kölcsönzés szabályai
Munkaügyi bírság kiszabása több
munkavállaló vonatkozásában:
- Munkaszerződés tartalma, írásos tájékoztatás
- A nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása
- Eljárás a munkaviszony végén (igazolások, elszámolások, ki nem vett szabadságok)
Nem szabható ki bírság:
- ha a jogsértő magatartásnak a bírság kiszabására jogosult hatóság tudomására jutásától számított 1 év, vagy az elkövetéstől számított 3 év eltelt (3 év = általános elévülési idő munkaügy tekintetében).
- Az ellenőrzés megkezdéséig a bejelentési kötelezettséget teljesíti
- Bejelentést jogszabály alapján másnak kellett volna teljesíteni, és a munkáltató a teljesítéshez mindent elkövetett
- A munkabért az eljárásban előírt határidőig megfizette
Munkaügyi bírság mértéke 30.000
– 10.000.000 Ft
- Max. 20 főt foglalkoztató munkáltató maximum 5.000.000 Ft
- Természetes személy munkáltató (nem egyéni vállalkozó) maximum 1.000.000 Ft
- 3 éven belül azonos jogsértés esetében 20.000.000 Ft
A bírság kiszabásánál mérlegelési
jogkörrel bír az ellenőr. Mérlegelési szempontok:
- Jogellenes állapot időtartama
- Az okozott hátrány nagysága, visszafordíthatósága
- A jogsértő magatartás ismétlődése és gyakorisága
- A megsértett jogszabályi előírások száma és hatása
- Az érintett munkavállalók száma
- A jogsértést elkövető együttműködése
- A jogsértést elkövető gazdasági súlya (kis vagy nagy cég, mekkora a vagyona stb)
A bírságolás négy esetben
mindenképpen kötelező, mérlegelési lehetőség nincs
(Met. 6/A. §):
- Életkori feltételek megszegése (gyermekmunka)
- Bejelentési kötelezettség elmulasztása (fekete munka)
- Munkabér összege, kifizetés határideje
- Munkaerő-kölcsönzés nyilvántartásba vétel nélkül (tiltott munkaerő kölcsönzés)
Kevesen tudják, de 2011. január
1-től, a 2004. évi XXXIV. Tv. 12/A § alapján a kis-és
középvállalkozások esetében az első jogsértés esetén csak
figyelmeztetés, vagy határidő tűzése jogsértés felszámolására
szabható ki.
Természetesen ez alól is van kivétel,
adó-és vámhatósági eljárásban, vagy élet, egészség
veszélye, vagy környezetkárosodás esetén, valamint a 18 év
alattiak védelmében.
Rendezett munkaügyi kapcsolatok
(2011. évi CXCV. Törvény (Áht.) és 1/2012. (I.26.) NGM rendelet
Kizáró jogsértések (2 évig nem
kaphat a cég semmilyen állami támogatást). Ez ellen fellebbezési
lehetőség nincs, mert automatikusan jegyzi a rendszer.
- Bejelentés nélküli foglalkoztatás
- Munkavállalás életkori feltételeinek megszegése (kétszer kell megszegni, csak utána van büntetés)
- Munkabér mértéke, kifizetés határidejének megszegése (kétszer kell megszegni, csak utána van büntetés)
- 3. országbeli engedély nélküli foglalkoztatása
- Tiltott munkaerő kölcsönzés (kétszer kell megszegni, csak utána van büntetés)
- Egyenlő bánásmód megsértése (kétszer kell megszegni, csak utána van büntetés)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése