2014. augusztus 21-e fontos határidő a cégek számára. Ezen időpontig kell
az erre kötelezett cégeknek az előző éves árbevételük alapján bevallani és
megfizetni első reklámadó előlegüket.
Érdemes átnézni a törvényt, mert nem csak azokat a cégeket terheli
nyilvántartási, nyilatkozattételi, esetleg bevallási kötelezettség, amelyek
árbevétele ezen tevékenységből származik.
Természetesen itt sem tudunk minden lehetséges részletre kitérni, de az
általánosan megismerendő alapokat igyekszünk felvázolni.
Nézzük át, hogy a törvény szerint kik az adó alanyai, mit jelent az
adókötelezettség, mi az adó alapja és mekkora az adó mértéke.
Az adó alanya (2014. évi XXII. törvény 3.§):
- az Mttv. szerint Magyarországon letelepedettnek minősülő médiatartalom-szolgáltató
- az a) pont alá nem tartozó, olyan médiaszolgáltató, amely napi műsoridejének legalább a felében magyar nyelvű médiatartalmat tesz Magyarország területén elérhetővé
- a sajtótermék a) pont alá nem tartozó kiadója
- a szabadtéri reklámhordozót, valamint a reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosító személy vagy szervezet
- az interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője
Az adókötelezettség (2014. évi XXII. törvény 2.§):
- a médiaszolgáltatásban,
- a Magyarországon kiadott vagy Magyarországon terjesztett, túlnyomórész magyar nyelvű sajtótermékben,
- a Reklámtv. szerinti szabadtéti reklámhordozón,
- bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon,
- az interneten, túlnyomórészt magyar nyelven reklám közzététele
Az adó alapja az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó
árbevétel. Saját célú reklám közzététele esetén az adó alapja a reklám
közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség. Amennyiben
a megrendelőnek nincs nyilatkozata, úgy az adóalap a havi ellenérték 2,5
millió forintot meghaladó része.
Az adó mértéke (2014. évi XXII. törvény 5.§):
- az adóalap 0,5 milliárd forintot meg nem haladó része után 0%
- az adóalap 0,5 milliárd forintot meghaladó, de 5 milliárd forintot meg nem haladó része után 1%
- az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10%
- az adóalap 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forintot meg nem haladó része után 20%
- az adóalap 15 milliárd forintot meghaladó, de 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 30%
- az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után 40%
Az adóköteles adóalapot el nem érő vállalkozásoknál a legfontosabb a
nyilatkozatok megléte, melynek a beszerzése mindig a megrendelőt terheli.
Az adóalany részéről nincs szankció, ha nem állítja ki a nyilatkozatot, viszont
a megrendelő esetében igen, hiszen ha nincs nyilatkozat a birtokában, Ő válik
adóalannyá.
Adóköteles a reklám közzétételének megrendelése, kivéve, ha
a Ratv.3. § (1) bekezdésében említett személy a megrendelő felé a
3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot megtette. (1494-es bevallás
tervezet kitöltési útmutatója szerint)
Érdemes, egyben „kötelező” lesz a megfelelő nyilatkozatot minden számlán
megjeleníteni.
A megrendelőnek segítség lesz, ha közvetítő útján hirdet, hisz ebben az esetben
nem Ő megrendelő, hanem a közvetítő cég.
Közvetítő:
- Lehet megbízott, aki csak jutalékot számol.
- Lehet tartós közvetítői szerződéses, aki a saját nevében állít ki számlát. Az Ő esetükben mindenképpen érdemes átnézni az eddig kiállított számlákat, mert az adófizetés elkerülhető azon egyszerű megoldással, hogy a számlán nem hirdetés közzététele, hanem közvetítői tevékenység szerepel. Ebben az esetben egyértelművé válik, hogy a megrendelőnek nem kell a közvetítőtől nyilatkozatot bekérnie.
Nyilatkozat minták (nem kötelező!!)
1. A reklámadó törvény 3. § (3) bek. alapján nyilatkozom, hogy az
adókötelezettség a ....................................................................
-t terheli és az adóbevallási, adófizetési kötelezettségének eleget tesz.
2. A reklámadó törvény 3. § (3) bek alapján nyilatkozom, hogy a
...........................................................................................
-t az adóévben, reklám közzététele után adófizetési kötelezettség nem terheli
Saját célú reklám:
A reklám közzétevő saját termékére, árujára, szolgáltatására, tevékenységére,
nevére, megjelenésére vonatkozó reklám.
A saját célú reklám önköltségének elszámolását a számviteli politikában
célszerű rögzíteni.
Google és Facebook
Ezeknél a hirdetéseknél számítani kell arra, hogy a nevezett cégek nem fognak
nyilatkozatot kiadni (valószínűleg nincsenek is tisztában azzal, hogy őket
Magyarországon adófizetési kötelezettség terhelné!), vagyis a megrendelő kerül
bevallási és (2,5 millió Ft/hó felett) befizetési kötelezetté!!!!
Kapcsolt vállalkozások adókötelezettségének megállapítása (2014. évi XXII.
törvény 6.§.)
„A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerint kapcsolt
vállalkozásnak minősülő adóalanyok adóját úgy kell megállapítani, hogy
az egymással kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adóalanyok adóalapját
össze kell adni, és az eredmény alapulvételével az 5.§ szerinti adómértékkel
kiszámított összeget az egyes adóalanyok között olyan arányban kell
megosztani, mint amilyen arányt az adóalanyok adóalapja az egymással kapcsolt
vállalkozási viszonyban álló adóalanyok által elért összes adóalapban képvisel.”
Vagyis itt a legfőbb probléma az lehet, hogy amíg a kapcsolt vállalkozások
külön-külön nem érnék el az adófizetési kötelezettség alapját, lehetséges,
hogy az összevont adóalap már meghaladja az 500 ezer forintos határt, így
kénytelenek lesznek adót fizetni.
A NAV honlapján jelenleg csak a bevallás tervezete, illetve annak kitöltési
útmutatója érhető el, de érdemes már most néhány pillantást vetni rá!
A kitöltési útmutató szerint nullás bevallást beadni nem kell!
10032000-01079081 NAV Reklámadó bevételi számla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése