Részlet az Adóellenőrzési tanácsadó c. szakmai
folyóiratból
A 2006. évi
LXI. törvény 2006. szeptember 15-étől vezette be új jogintézményként az
adószám-felfüggesztést. Az erre vonatkozó rendelkezések az adózás rendjéről
szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 24/A. §-ában találhatók meg. A
jogintézményt elsősorban a fiktív adózók elleni hatékonyabb fellépés érdekében
vezették be, a gazdasági forgalom biztonságát elősegítve. Jelen cikk
aktualitását az adja, hogy 2012. évben is módosultak az adószám-felfüggesztésre
vonatkozó szabályok.
Felfüggesztési
okok
Az állami
adóhatóság az adószám alkalmazását akkor függeszti fel 2012. január 1-jétől, ha
- a. az adózónak postai úton, hivatalos iratként kézbesített adóhatósági irat két egymást követő alkalommal a feladóhoz a címzett ismeretlensége miatt érkezett vissza, és/vagy a megfelelő levélszekrény hiánya miatt a címzett számára kézbesíthetetlennek tekinthető,
- b. az adózó székhelyén végzett helyszíni eljárás alapján hitelt érdemlően tudomást szerez arról, hogy az adózó a székhelyén nem található,
- c. az adózó az állami adóhatósághoz teljesítendő bevallási vagy adófizetési (adóelőleg-fizetési) kötelezettségének a törvényi határidőtől, illetve az esedékességtől számított 365 napon belül, az állami adóhatóság felszólítása ellenére nem tesz eleget.
A leírt esetekben az adóhatóság nem rendelkezik mérlegelési jogkörrel, vagyis
amennyiben az a.-c. pontban szabályozott feltételek megvalósulnak, az állami
adóhatóságnak az adószám alkalmazását fel kell függesztenie. Ugyanakkor
természetesen az adószám felfüggesztésére okot adó tényállás(oka)t észlelő
adóhatóságnak körültekintően meg kell vizsgálnia, hogy az adószám
felfüggesztésére okot adó körülmények valóban fennállnak-e.
A c. pont szerinti esetben az állami adóhatóság az adószám alkalmazását a
bevallási, illetve adófizetési (adóelőleg-fizetési) kötelezettség
teljesítéséig, határozatlan időtartamra függeszti fel. Ha a bevallási
kötelezettség teljesítésének az Art. rendelkezése szerint nincs helye, és az
adószám az adófizetési kötelezettség elmulasztása miatt nem függeszthető fel, a
felfüggesztés az ellenőrzés, illetve a hatósági eljárás jogerős befejezéséig
tart. Ebben az esetben a felfüggesztés megszüntetését az állami adóhatóság
hivatalból rendeli el, a döntés ellen fellebbezésnek nincs helye.
Megjegyzendő,
hogy 2012. évtől az adószám-felfüggesztési okok szűkültek amiatt, mert a
korábbi okok egy része alapján már azonnal adószámtörlésre van lehetőség (lásd
később).
A felfüggesztés
és a törlés jogkövetkezményei
Az adószám
törlésével az adózó adójogilag megszűnik, azonban ez nem jelenti azt, hogy
„valóban” megszűnne (pl. cégjogi értelemben), erről ugyanis az adóhatóság nem
dönthet. Ha a cégbíróság, az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szerv,
illetve az adózó nyilvántartását vezető egyéb szerv felfüggesztés
elrendeléséről szóló megkeresése, értesítése nem eredményezi az adózó
megszűnését (az egyéni vállalkozói igazolvány visszavonását), azonban az adózó
adószámát az állami adóhatóság az adózó megszűnését megelőzően jogerős
határozattal törölte, és az adózó a törlést követően adóköteles tevékenységet
kíván folytatni, az adószám megállapítását az Art. 17. § (1) bekezdés c) pontja
megfelelő alkalmazásával kérheti, vagyis „újra” lehetősége lesz adóköteles
tevékenységet folytatni (mint kvázi „új adózó”). Az állami adóhatóság az adózó
részére a kérelem alapján az adószámot abban az esetben is a kérelem benyújtása
napjával állapítja meg, ha az adózó az adóköteles tevékenységet a kérelem
benyújtása előtt megkezdte vagy folytatta.
Az adóhatóság a
felfüggesztést, a felfüggesztés megszüntetését, illetve az adószám törlését
elrendelő határozatot megsemmisítő vagy hatályon kívül helyező határozatról és
a határozat jogerőre emelkedésének időpontjáról értesíti a cégbíróságot, az
egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet vagy az adózó nyilvántartását
vezető egyéb szervet.
Az adószám
(közösségi adószám) alkalmazásának felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre
emelkedése és a felfüggesztés megszüntetéséről szóló határozat jogerőre
emelkedése vagy az adószám (közösségi adószám) törléséről szóló határozat
jogerőre emelkedése közötti időszakra – ha törvény vagy törvény felhatalmazása
alapján kiadott jogszabály másként nem rendelkezik – az adózó
adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést, költségvetésitámogatás-igénylést a
felfüggesztés megszüntetését követően sem érvényesíthet, illetve ezen
időszakban túlfizetés visszatérítését sem kérheti. Az adóhatóság az adózó
felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedését megelőző időszakra
vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, illetve
költségvetési támogatás iránti kérelmét kizárólag a felfüggesztés
megszüntetését elrendelő határozat jogerőre emelkedését követően teljesítheti.
Az általános
forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 137. §-a további speciális
szabályokat tartalmaz. Abban az esetben, ha az állami adóhatóság az adóalany
adószámát felfüggeszti, az adóalany adólevonási jogát az adószám
felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedésének napjától kezdődően –
az adólevonási jog gyakorlásának egyéb feltételeitől függetlenül – nem
gyakorolhatja.
Abban az
esetben, ha az állami adóhatóság – az Art. rendelkezései alapján – az adóalany
adószámának felfüggesztését úgy szünteti meg, hogy nem törli az adóalany
adószámát, az adóalany adólevonási jogát az adószám felfüggesztését megszüntető
határozat jogerőre emelkedésének napjától kezdődően – az adólevonási jog
gyakorlásának egyéb feltételeinek sérelme nélkül – ismét gyakorolhatja.
Abban az
esetben, ha az állami adóhatóság – az Art. rendelkezései alapján – az adóalany
adószámának felfüggesztését úgy szünteti meg, hogy egyúttal törli az adóalany
adószámát, az adóalany adólevonási joga az adószám törlését elrendelő határozat
jogerőre emelkedésének napjával elenyészik.
Írta: dr. Kovács Ferenc, a NAV elnökhelyettesi tanácsadó
Tudna valaki segíteni abban, hogy az új Magyar pókertörvény mennyiben vonatkozik a póker játékosok adózására és mikortól lép ténylegesen életbe?
VálaszTörlésKedves poker!
TörlésAz alábbi címen találsz az új törvényről néhány hasznos információt!
http://www.adooldal.hu/hirlevel/Online-szerencsejatekok-adoztatasa/
Kedves Lívia!
VálaszTörlésRégi olvasója vagyok, és emlékeztem erre a cikkére, de sajnos, a problémámra nem kapok választ, ezért ezúton kérdezem.
Magam is egyéni vállalkozó vagyok, és egy általam kifizetett, költségként elszámolt, másik egyéni vállalkozó által kiadott 2011-es számlámat vitatja a NAV, azzal, hogy a számla kibocsátójának adatai nem valósak. Valóban, a https://www.nyilvantarto.hu/evig/LekAdoszamAlapjan.action oldalon elvégzett lekérdezés azt mutatja, hogy az az adószám nem létezik. De ettől még 2011-ben létezhetett!
Mit tehetek?
Köszönettel
Kálmán
Kedves Kálmán! Az Én tevékenységem során ilyen még nem fordult elő. Javaslatom az, hogy vagy keresse meg az egyéni vállalkozót és próbáljon meg tőle érdemi nyilatkozatot kicsikarni. Vagy az egyéni vállalkozó székhelye szerinti Önkormányzatot kellene megkeresnie, az adó ügyosztályon dolgozók talán tudnak Önnek segíteni. Véleményem szerint a NAV-nak igazolnia kell, hogy a számla adásának időpontjában az egyéni vállalkozó adószáma fel volt függesztve (nem élt). Amennyiben tényleg így volt, sajnos a jogkövetkezményt Önnek kell állnia. Amennyiben tudok Önnek érdemben is segíteni, kérem keressen. Tisztelettel Pósa Lívia
TörlésKedves Lívia!
TörlésKöszönöm a segítségét, tanácsa szerint az illető telephelye szerint illetékes kerületi önkormányzathoz fogok fordulni.
Köszönettel
Kálmán